Masażyki, czyli wierszyki których tekst ilustrujemy na ciele dziecka, to wspaniała zabawa, która niesie za sobą wiele korzyści. Wykorzystując je w swojej codzienności, komunikujemy się ze swoim maluchem poprzez zmysł dotyku (o jego sile możesz przeczytać w tym poście). Zachęcam Cię gorąco do włączenia masażyków do Waszej zabawy. Dzięki nim Twoja pociecha rozwinie też mowę i nauczy się nowych słów. To świetne ćwiczenia logopedyczne!
Dzisiaj przedstawiam Ci kilka moich masażyków z wykorzystaniem przedmiotów – piórka, piłeczki, chustki. Jeżeli masz coś innego pod ręką – użyj tego przedmiotu, zamień tylko słowo. Te konkretne teksty pomogą dziecku poznać jego ciało, utrwalić nazwę. Bawić się można z najmłodszymi pociechami, ale też ze starszymi dziećmi. Mówiące maluchy mogą wykonywać masażyk na rodzicu. Jeżeli jest Was w domu więcej – bawcie się razem! Np. tata może masować brata a mama siostrę 😉 Pomysłów jest wiele. Masujcie się jednocześnie – daj dziecku rekwizyt i wykonujcie gesty wspólnie, recytując tekst. Zachęcam Cię też do śpiewania (jeśli lubisz 😉 ). Użyj wymyślonej linii melodycznej, lub znanej melodii.
Zarówno maluszki, jak i przedszkolaki lubią powtarzać znane zabawy i czynności. Naucz się tesktów na pamięć i bawcie się jak najczęściej. Nie obawiaj się, że jeśli przez kilka dni wykorzystujesz te same rymowanki, to dziecko się nimi znudzi i trzeba szybko zastąpić je czymś nowym. Wręcz przeciwnie – często wracaj do poznanych wierszyków.
PIÓRKO
Masażyk 1
(trzymamy w dłoni piórko i wykonujemy podane czynności)
Piórko, piórko z nieba spada,
i na … (tu podajemy część ciała i imię dziecka) opada.
Czyli w przypadku Plamki tekst prezentuje się następująco:
Piórko, piórko z nieba spada,
(pokazujemy piórkiem, jak spada z góry i patrzymy z dzieckiem w jego kierunku)
i na ramieniu Plamce opada.
(kładę piórko na ramieniu Plamki).
Piórko, piórko z nieba spada,
(pokazujemy piórkiem, jak spada z góry i patrzymy z dzieckiem w jego kierunku)
i na kolanie Plamce opada.
(kładę piórko na kolanie Plamki). itd.
Masażyk 2
Piórko, piórko Plamkę w nogę łaskocze.
(łaskoczę piórkiem w kolejne części ciała)
A psik!
(wykonujemy gest kichania)
Ale to gilgocze!
(śmiejemy się – można połaskotać dziecko np. pod brodą)
PIŁECZKA DO MASOWANIA
Masażyk 1
Masujemy części ciała dziecka za pomocą piłeczki, nazywając je kolejno. Staraj się zacząć od głowy a skończyć na stopach.
Masażyk 2
(Z wykorzystaniem piłeczki z wypustkami/kolcami)
Piłka w nogę Plamkę masuje,
(masujemy piłką daną część ciała)
może też troszkę w nogę ukłuje.
(robimy delikatny gest ukłucia piłką. Pamiętaj, żeby się uśmiechać – to zabawa, maluch nie może się wystraszyć)
Masażyk 3
(Z wykorzystaniem piłeczki z wypustkami/kolcami)
Jeżyk Plamce plecy masuje,
(kulamy piłeczką po danej części ciała)
i do pachy już się snuje.
(turlamy piłkę do kolejnej części ciała).
CHUSTKA
Masażyk 1
Kładziemy chustkę na danej części ciała dziecka, zakrywając ją. Dmuchamy wspólnie na chustkę, próbując ją zdmuchnąć (mama ściąga ją w tym czasie) i nazywamy część ciała, która została odkryta.
Masażyk 2
Chustkę w górę unosimy,
(podnosimy ją do góry, możemy też podrzucić i ze starszym dzieckiem dmuchać, by nie spadła)
i na nodze zawiesimy.
(kładziemy na kolejnych częściach ciała).
NASZE DŁONIE (to też rekwizyt 😉 )
Posadź dziecko przed sobą i powiedz, że zamienia się w orkiestrę a Ty będziesz na nim grać.
Ram tam tam, ram tam tam, ja na głowie Plamce gram,
(delikatnie uderzaj opuszkami palców w głowę dziecka, udawaj że grasz na bębenku)
Ram tam tam, ram tam tam, ja na nodze Plamce gram,
(unieś delikatnie nogę dziecka i udawaj, że grasz na gitarze)
Ram tam tam, ram tam tam, ja na żeberkach Plamce gram,
(udawaj, że grasz na harfie, delikatnie łaskocząc dziecko po żebrach)
Ram tam tam, ram tam tam, ja na pupie Plamce gram,
(udawaj, że grasz na bębnie, delikatnie klepiąc dziecko po pupie)
Ram tam tam, ram tam tam, ja na palcach Plamce gram,
(przykładaj sobie kolejno palce od rąk i stóp do ust, udając że grasz na trąbce)
Ram tam tam, ram tam tam, ja na uszach Plamce gram.
(złap dziecko delikatnie za uszy i dotykaj nimi do skóry głowy – tak jakbyś grała na kołatkach).
Pamiętaj, żeby po każdej zabawie nagrodzić dziecko a na koniec podziękować 😉 Bij mu brawo (bijcie je razem), daj wielkiego całusa i przytul malucha (chyba, że nie będzie miał na to ochoty a z tym wiemy, różnie bywa 😉 ).
Miłej zabawy!