Zabawy z klamerkami

Chciałabym żebyś wiedziała, że z wielu przedmiotów znajdujących się w Twoim domu, możesz wykonać zabawkę dla malucha. Bez większego wysiłku i dużego wkładu finansowego jesteś w stanie zaproponować dziecku zabawy, które przyczynią się do jego wszechstronnego rozwoju.
Dzisiaj proponuję „spotkanie” z klamerkami. Jeżeli nie używasz ich podczas wieszania prania, to polecam Ci zaopatrzyć się choćby w jeden zestaw. Nie są drogie, często w drogeriach bywają przecenione. Podczas zakupu zwróć jednak uwagę na to, jak mocno należy je ścisnąć, aby je przypiąć (młodsze dziecko nie będzie wstanie włożyć zbyt dużej siły nacisku a niektóre z klamerek tego wymagają). Polecam też wybrać te wykonane bardziej solidnie (jeżeli widzisz, że po kilku chwytach rozpadną się na kawałki to odpuść – lepiej, żeby nie połamały się w rękach Twojego brzdąca). Więc jeśli uznasz, że spinacze są sprawne – kupuj. Podpowiem Ci, że gdybyś znalazła drewnianie klamerki, to bierz śmiało dodatkowy zestaw i odłóż je do skrzyni skarbów. Przydadzą się nam do wieeelu prac plastycznych.

Dla kogo przeznaczone są zabawy z klamerkami?

Zarówno dzieci młodsze i starsze znajdą coś dla siebie. Zacznij z maluchem po 1 roku życia (naturalnie jeżeli będzie zainteresowany). Oczywiście wspólnie, do czasu aż będzie potrafił samodzielnie „otworzyć” klamerkę. Niektórzy powiedzą, że za wcześnie. Nie zgodzę się z tym. Warto spróbować, ewentualnie zaprzestać zabawy i zacząć później. Dla dziecka frajdę stanowi nawet przytrzymywanie wstążki podczas tworzenia węża, czy podawanie Tobie klamerek. Znam maluchy, które w tym wieku zaczęły się bawić wykorzystując nasze zabawy.

Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, nigdy nie pozostawiaj pociechy samej! Dzieci mają wiele pomysłów (niektóre niekoniecznie są pozbawione ryzyka 😉 ).

Pragnę dodać jeszcze jedną ważną rzecz – jeżeli Twój maluch ma załóżmy 13 miesięcy i nie interesuje go ściąganie założonej przez Ciebie klamerki z jego skarpetki lub mając 18 miesięcy nie otwiera samodzielnie spinacza – TO WSZYSTKO Z NIM W PORZĄDKU! Wiek, który podaję przy zabawach, jest orientacyjny, bo często takie pytania otrzymuję od rodziców. Oczywiście są maluchy, które w wieku 16 miesięcy przyczepią klamerkę do sznurka. Ale KAŻDE DZIECKO JEST INNE I ROZWIJA SIĘ W SWOIM TEMPIE. Nie porównujmy maluszków między sobą.
Skoro tę kwestię już wyjaśniłyśmy 🙂 – kontynuując – bez względu na to, czy dziecko ma 2 czy 3 lata – zabawy z klamerkami stanowią świetne ćwiczenia manualne. No właśnie… Co nam dadzą takie zabawy?

Otóż:

  • pobudzają wyobraźnię
  • ćwiczą małą motorykę
  • przygotowują do nauki pisania
  • usprawniają i wzmacniają uchwyt – świetne ćwiczenie manualne
  • wpływają na koordynację wzrokowo-ruchową
  • aktywują chwyt pęsetkowy
  • zawierają działania wpływające na przekroczenie linii środkowej ciała
Zabawa 1. Krokodyl

Klamerki zamieniają się w krokodyle. Możesz użyć zielonych lub te drewniane pomalować na zielono i dorysować oczy. Oczywiście ćwiczysz wyobraźnię malucha więc wystarczy, że powiesz, że klamerki zamieniają się w krokodyle. Do zabawy wykorzystaj starą zabawę harcerską, znaną również nauczycielom. Recytuj lub wymyśl melodię, jeżeli nie znasz oryginału.

Tam w Afryce rzeka Nil. (pokazujemy palcem długą linię)
W niej krokodyl mały żył (otwieramy i zamykamy klamerkę udając paszczę krokodyla)
Z tatą krokodylem (wykonujemy w/w gest drugą klamerką)
pływał sobie Nilem (naśladujemy klamerkami pływające krokodyle)
i śpiewał tak: (otwieramy i zamykamy obie klamerki naśladując śpiewanie)
Tam w Afryce…

Starszemu dziecku daj klamerki, aby wspólnie z Tobą ilustrowało słowa piosenki.

zabawa 2. czepialskie klamerki

Umocuj klamerki na ubraniu swojego smyka, tak by próbował je samodzielnie ściągać. Starszak może zaczepiać spinacze też na Twoich ubraniach. Staraj się też zawieszać klamerki w ten sposób, by dziecko ściągało np. klamerkę z lewego ramienia – prawą ręką. To ćwiczenie wpływa na  przekroczenie linii środkowej ciała, co stanowi ważny element rozwoju każdego malucha ( m.in jest istotny w rozwoju umiejętności poznawczych, wpływa na to, w jaki sposób dziecko czyta i pisze na późniejszych etapach nauki. Wpływa na odpowiednią lateralizację).

Zabawa 3. Kolory

Przypadkowo udało mi się dopasować kolory klamerek do miseczek. Jeżeli nie masz takiego szczęścia jak ja ;-), pomaluj, czy oklej bibułą np. pudełka po chusteczkach na kolory, w jakich są Twoje klamerki. Nazwij z maluszkiem kolory i przypinajcie klamerkę na brzegu pudełka, czy miseczki w takim samym kolorze.

zabawa 4. pompony

To zadanie dla starszych brzdąców, stanowi kontynuację zabawy nr 2. Pompony w kolorze miseczki, czy pudełka zbieramy klamerką o takiej samej barwie i przenosimy do pojemnika. Młodsza pociecha umieszcza kolorowe kulki bez użycia klamerki, chwytając je między palce, co stanowi również ćwiczenie chwytu pęsetowego.

zabawa 5. wieszamy pranie

Tę zabawę dzielmy na 3 etapy:

  1. Zawieś na wysokości oczu dziecka wstążkę, w wyraźnym kolorze np. na łóżeczku, czy suszarce do wieszania prania. Zadanie polega na umocowaniu klamerek na tasiemce. Pamiętaj o brawach – to na początku bardzo trudne zadanie! 😉
  2. Do zabawy wykorzystaj znaną zabawę muzyczną (melodię znajdziesz bez problemu w internecie). Podaj dziecku kolorową chustkę i wspólnie śpiewajcie ilustrując tekst:


    Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

    jak praczki pracują, pokażę ja wam.
    Tak piorą, tak piorą przez cały długi dzień. (x2)

    Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

    jak praczki pracują, pokażę ja wam.
    Wieszają, wieszają przez cały długi dzień. (x2)

    W tym momencie wieszacie chustki na wstążce i przypinacie klamerkami. Jeżeli macie ochotę, możecie je poźniej zdjąć i śpiewać dalej…

    Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,
    jak praczki pracują, pokażę ja wam.
    Prasują, prasują przez cały długi dzień. (x2)

    Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

    jak praczki pracują, pokażę ja wam.
    Składają, składają przez cały długi dzień. (x2)

    Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam,

    jak praczki tańcują, pokażę ja wam.
    Tańcują, tańcują przez cały wolny dzień. (x2)

    3. Trzeci etap zabawy polega na wieszaniu prania z mamą na stojącej suszarce, czy lince zawieszonej na wysokości oczu dziecka. Wieszajcie wspólnie ubrania i przyczepiajcie spinaczami.

Zabawa 6. wąż

Wykorzystajcie klamerki i wstążkę, do stworzenia węża. Nie zapomnij zapytać malucha: jaki odgłos wydaje? (Dla informacji: sssssssssss 😉 ).

zabawa 7. waga

Zabawa przeznaczona dla przedszkolaków. Postaw kwadratowe, wysokie pudełko na niezbyt stabilnej powierzchni. Zaczep na jednej z krawędzi 2 klamerki. Zadanie polega na tym, by odpowiednio umocowywać klamerki na brzegach pudełka, aby się nie przechyliło.

zabawa 8. dekorator wnętrz i konkurs rodzinny

Możecie wybrać dowolny mebel w domu – krzesło, kanapę, fotel itp. Wykorzystując wstążki, taśmy, łańcuchy i oczywiście klamerki – ozdóbcie dane elementy wyposażenia wnętrz. Co więcej – urządźcie konkurs rodzinny! Rodzeństwo, kuzynostwo… Chętni ozdabiają meble. Świetna zabawa gwarantowana! Nie zapomnij o nagrodach (choćby w postaci pysznego, domowego deseru).

zabawa 9. Słoneczko

Pomalujcie okrągły, papierowy talerzyk żółtą farbą. Przyczepcie żółte klamerki (lub te drewniane także zabarwcie) na okręgu – zamienią się w słoneczne promyki. Możecie stworzyć kilka takich prac i powiesić w pokoju dziecka, tworząc dekorację.

Zabawa 10. konstrukcje

Litery, wieża, cyferki – twórzcie, to co Wam podpowiada wyobraźnia i uczcie się przez zabawę. 🙂

Jak widzisz pomysłów jest wiele i podczas zabawy, na pewno Ty i Twoja pociecha wymyślicie swoje koncepcje. Może podzielisz się nimi? Chętnie wykorzystamy 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *